Juni 2006

Maandag 26 juni: Chinese Democracy - Kitty And The Kowalskis:

Chinese Democracy - Kitty And The Kowalskis Het is vandaag de dag nadat Nederland is uitgeschakeld op het WK door die vervelende Portugezen. Ik zit met een dubbele kater en heb verder last van een lichte depressie. Op dit moment benader ik alles negatief. Kitty en haar Kowalskis moeten het dus maar niet te serieus nemen wat ik over hun plaat Chinese Democracy schrijf. Muzikanten zouden sowieso alles wat er over hen wordt geschreven niet serieus moeten nemen, maar dit terzijde.

Chinese Democracy moet wel een verdomd goede plaat zijn wil er op Planet Trash iets positiefs over worden geschreven. Maar hoe je het ook went of keert, Chinese Democracy is gewoon geen goede plaat geworden. Het is een aardig melodieus punkplaatje geworden dat de middelmaat niet weet te ontstijgen. Iedere Nederlandse stad heeft wel een band als Kitty And The Kowalskis. Een sympathiek bandje dat regelmatig in de stad en directe omgeving optreedt en de muzikale omlijsting vormt voor een gezellig avondje drinken en feestvieren. Soms mogen ze zelfs een plaatje opnemen. Kitty And The Kowalskis mocht ook een plaatje opnemen, maar het is mij een raadsel waarom de plaat van deze New Yorkers buiten hun stadsgrenzen wordt verspreid.

Unrated
Reageer



Zondag 25 juni: Sin Alley:

Martine Van Hoof Tien jaar geleden stond er in Huize Maas een klein en erg wit meisje op het podium tijdens de voorloper van wat nu Eurosonic heet. Het kleine meisje, veel groter dan 1 meter 50 kan het niet geweest zijn, bleek Martine Van Hoof te zijn. Martine was de frontvrouw van het die avond ijzersterk spelende Sin Alley. Psychobilly met surfinvloeden is wat ik me weet te herinneren van Sin Alley, maar dat kan ook andersom zijn geweest. De meeste indruk maakte de schaars geklede frontvrouw met cowboyhoed. Gisteren struinde ik door de tweedehandsbakken van de The Magic Buzz in Groningen en wat kwam ik daar tegen? De LP Headin' For Vegas van Sin Alley voor maar liefst 3 hele euro's. Ook nog eens een prima plaatje al is het wel een beetje braaf geproduceerd. Een korte zoektocht leverde deze MySpacepagina van Sin Alley op en wat blijkt, de band treedt weer op. Ben benieuwd hoe Martine er 10 jaar na dato uitziet.





Unrated
Reageer



Vrijdag 23 juni: Chase The Man - Nazi Dogs:

Chase The Man - Nazi Dogs Ik kan me voorstellen dat je als beginnend bandje eerst lang na gaat denken hoe je je band noemt. De naam moet enigszins de lading dekken waar een band voor staat. Er zijn veel voorbeelden te noemen van bands die een lullige naam gekozen hebben en daar al snel spijt van hebben gekregen. De Smashing Pumpkins bijvoorbeeld en dichter bij huis natuurlijk Bettie Serveert.

Beide bands hebben ondanks hun naam toch een behoorlijk groot publiek weten te bereiken. Dat laatste zal de band die luistert naar de naam Nazi Dogs niet snel overkomen. De naam van de band zal niet veel mensen aanspreken en de muziek waarschijnlijk ook niet. Nazi Dogs, ook nog eens afkomstig uit Duitsland, speelt namelijk punk zoals punk klonk in de periode '76/'77 inclusief de maatschappijkritische teksten. Zelfs de hoes waar de hoofden van George Bush en Adolf Hitler geplakt zijn op de hoofden van de hoofdrolspeler van Easy Rider ademt de sfeer van vroege punkperiode uit. De Nazi Dogs zal het allemaal een rotzorg zijn. Maar weet je wat het is? Chase The Man is gewoon een prima punkplaat geworden en de naam is natuurlijk veel beter dan Smashing Pumpkins of Bettie Serveert. Heil Nazi Dogs! Woef!

Unrated
Reageer



Woensdag 21 juni: Naeher Am Menschen - Mediengruppe Telekommander:

Naeher Am Menschen - Mediengruppe Telekommander Kennelijk wordt Mediengruppe Telekommander in thuisland Duitsland nogal eens met de Beastie Boys vergeleken, want in openingsnummer Bild Dir Deine Meinung wordt een perfecte Beastie Boys-imitatie weggegeven. De Duitse variant uiteraard. Zijn we in ieder geval direct van dat gezeik af, moeten ze gedacht hebben. Daarna is het de beurt aan Sprengkörper dat begint met een wel erg bekend aandoende jaren '80 synthesizerriedeltje. Even moet gevreesd worden dat het duo Gerald Mandl en Florian Zwietnig ervoor heeft gekozen om Naeher Am Menschen te vullen met parodieën. Deze vrees wordt bij het derde nummer Mein Herz meteen de grond ingeboord. Met een tekst als "Mein Herz ist schwarz wie deine Coca-Cola, you can’t beat the feeling" weet je meteen dat het bij deze plaat niet meer stuk kan.

Naeher Am Menschen is een waardige opvolger van debuut Die Ganze Kraft Einer Kultur uit 2004. Het debuut heb ik vlak na een overdonderend optreden van Mediengruppe Telekommander op Eurosonic 2005 aangeschaft. Gerald Mandl en Florian Zwietnig maken een sterke combinatie van punk, hiphop en elektronica. Op het podium komt vooral de punkkant bovendrijven. Op plaat is het de spannende elektronica dat het meest in het oog/oor springt, maar altijd is er hiphop met ijzersterke teksten.

Unrated
Reacties (3)



Dinsdag 20 juni: Riot City Blues - Primal Scream:

Riot City Blues - Primal Scream Godkolere! Wat krijgen we nu!? Zijn The Rolling Stones dan eindelijk uit hun bijna 30 jaar durende coma ontwaakt om weer eens een plaat te maken die er werkelijk toe doet? Dat idee krijg ik wel zo halverwege de nieuwe Primal Scream-plaat met de prachige titel Riot City Blues. Na de futuritische albums XTRMTR en Evil Heat mag het een verrassing heten dat Primal Scream met een 'gewone' rockplaat komt. Veel nieuwe inzichten biedt Riot City Blues nauwelijks. Of zeg maar gerust niet. Dat mag best jammer gevonden worden, want XTRMNTR en vooral Evil Heat zaten vol met nummers met een hoog wow-gehalte.

Riot City Blues put echter volledig uit het verleden en richt de blik niet op de toekomst. Daarvoor zullen we een beetje geduld moeten hebben, want Primal Scream heeft het in zich om een geweldig vervolg op Evil Heat te maken. Tot die tijd vermaak ik me prima met Riot City Blues, want de plaat ligt in het verlengde van Give Out, But Don't Give Up uit 1994. Een plaat die mij toendertijd tijdens de eerste beluistering ook het idee gaf dat de Stones weer eens een goeie plaat hadden gemaakt. Door Riot City Blues heb ik Stones-klassiekers als Beggars Banquet, Let It Bleed, Sticky Fingers en Exile On Main St. weer onder het stof vandaan gehaald om te herontdekken hoe briljant deze platen zijn.

Unrated
Reageer



Zondag 18 juni: A Real Good One - The Little Killers:

A Real Good One - The Little Killers Sinds er op Planet Trash een permanente plek is weggelegd voor een vrouw sta ik niet vaak meer zelf in de keuken. Niet dat ik ooit een kookwonder ben geweest. Feitelijk heb ik maar een paar gerechten die ik redelijk tot goed tot een smakelijk resultaat weet te brengen. Kwestie van routineus de juiste ingrediënten toevoegen en daar de juiste verhouding in weten te vinden. Op deze manier is het jarenlang goed gegaan. Ondertussen is de rol in de keuken echter overgenomen door de vrouw des huizes. Niets mis met een ouderwetse taakverdeling tussen man en vrouw toch? Af en toe ben ik echter aan de beurt om te koken. Hoewel ik dezelfde ingrediënten gebruik die ik al die jaren heb gebruikt lukt het me vaak niet meer om een maaltijd op tafel te krijgen die echt lekker is. Kennelijk ben ik niet meer in staat om de juiste verhoudingen tussen de ingrediënten te vinden. Het eindresultaat behaalt nog wel een voldoende, maar het houdt niet over. Hetzelfde geldt voor de plaat A Real Good One van The Little Killers. Hoewel de plaat te pruimen is worden de juiste verhoudingen maar niet gevonden. Wat dat betreft had de titel beter A Real Average One kunnen zijn, want The Little Killers scoren een zesje met hun versie van een vuige rockplaat.

Unrated
Reageer



Zaterdag 17 juni: Tailor Made Cut - The Immediates:

Tailor Made Cut - The Immediates Ergens in Nantes moet een plek zijn waar de tijd al meer dan 40 jaar stil staat. Toen ik lang geleden eens een dagje in Nantes was ben ik deze plek echter niet tegengekomen. Ik was er overigens ook niet naar opzoek. Gezien mijn leeftijd toendertijd is waarschijnlijker dat ik meer oog had voor de dichtsbijzijnde ijscoman dan voor iets anders. Maar goed, The Immediates moeten wel exact weten waar deze plek in Nantes zich bevindt. Als bewijsstukken heb ik de kleding van de heren, de hoes van hun plaat, maar het meest overtuigende bewijs is het geluid op deze plaat.

Op Tailor Made Cut staat pure jaren '60 beatmuziek inclusief orgeltje. Nu ben ik geen liefhebber of kenner van beatmuziek. Voor mij klinkt deze plaat gewoon prettig in de oren. Echt vlammen doen The Immediates geen moment waardoor Tailor Made Cut vooral een charmant niemanddalletje is geworden. Echt blijven steken in de jaren '60 zijn The Immediates natuurlijk niet. Ze hebben een internetsite en de plaat is ook voor zover ik weet niet op vinyl verschenen, maar 'gewoon' op cd. Da's dan weer jammer.

Unrated
Reageer



Woensdag 14 juni: The Worst Is Yet To Come - Muletrain:

The Worst Is Yet To Come - Muletrain Er ligt een hele stapel cd's op me te wachten en er moet ook nog naar het WK gekeken worden. Echt veel tijd blijft er niet over om uitgebreid alles te gaan beluisteren. Daarom kies ik voor de snelle aanpak en stop de cd's één voor één in de cd-speler (vijf tegelijk erin stoppen laat ik aan junior over. En geloof me, hij krijgt er echt vijf in) om snel een eerste indruk te krijgen wat er momenteel allemaal op me ligt te wachten. Geen enkele plaat weet me direct te raken en houdt het meer dan anderhalf nummer vol in de cd-speler. Angstvallig kijk ik naar de klok. De volgende WK-wedstrijd staat op het punt te beginnen. Ik stop nog snel de cd van de voor mij onbekende Muletrain erin. The Worst Is Yet To Come lees ik op het fraaie hoesje. Dan knalt openingsnummer I'm A Pest uit de boxen en ben ik direct verkocht.

Drieentwintig minuten later is de cd afgelopen en blijf ik nog even stil zitten voordat ik het geluid van de TV aanzet. Bij Engeland - Paraguay staat het inmiddels 1-0, maar ik ben meer onder de indruk van de Spanjaarden van Muletrain. De heren spelen keiharde punk met vleugjes hardcore en metal. Alle instrumenten komen helder uit de mix en de strot van de zanger is er één om in te lijsten. In de rust zet ik de plaat nogmaals op. Engeland - Paraguay blijkt een draak van een wedstrijd te zijn, The Worst Is Yet To Come zorgt deze hete zaterdagmiddag voor alle opwinding. En hoe!

Unrated
Reageer



Dinsdag 13 juni: I Lie Too 7'' - Reatards:

I Lie Too 7'' - Reatards Eindelijk is ie er dan. De nieuwe single van de Reatards. Drie nummers opgenomen op een viersporenrecorder. Zoals verwacht kan worden is er niets nieuws onder de zon. Drie snelle, felle en korte nummers zoals we van de Reatards mogen verwachten. Het B-kantje is alleen om de titel al het hoogtepunt: I'm A Victim Of Your Cunt. Lichtbriljante titel. Na verwachting zal het weer een tijdje stil worden rond de band van Jay Reatard. Daarnaast is de single in zeer beperkte oplage gedrukt. Wees er dus snel bij. Uit op Zaxxon Records.



Unrated
Reageer



Zondag 11 juni: Waterloo To Anywhere - Dirty Pretty Things:

Waterloo To Anywhere - Dirty Pretty Things Is het altijd jammer als je favoriete bandje ermee ophoudt? Meestal niet, want na een split kan de band in ieder geval geen slechte platen meer maken. Dat The Libertines ermee gekapt zijn vind ik om die reden dan ook niet zo'n ramp. Peter Doherty en Carl Barât hebben samen twee mooie platen gemaakt en daarna was de koek op. Doherty kwam vorig jaar met een rommelig plaatje van zijn nieuwe band Babyshambles. De plaat maakt een onevenwichtige indruk. Sommige composities zijn erg sterk, andere nummers zijn half uitgewerkte ideeën.

Onlangs heeft Barât met zijn nieuwe band de Dirty Pretty Things zijn nieuwe plaat Waterloo To Anywhere uitgebracht. In vergelijking met Babyshambles' plaat is het duidelijk wie bij The Libertines de structuur aanbracht. Dat was Barât, want Waterloo To Anywhere is een degelijke rockplaat geworden. De uitzonderlijke composities zoals op de platen van The Libertines zijn echter op beide platen niet te vinden. Samen halen Peter Doherty en Carl Barat het beste (en slechtste) bij elkaar naar boven. Afzonderlijk van elkaar zijn de heren in staat om goeie platen te maken zoals ze de afgelopen maanden hebben bewezen, maar het blijven surrogaten voor de twee Libertines platen. Om die reden is het dood en doodzonde dat The Libertines er niet meer zijn.

Unrated
Reacties (3)



Vrijdag 9 juni: Hoggin' All The Action - The Vineyards:

Hoggin' All The Action - The Vineyards Soms zijn ervan die momenten dat de boodschap volledig verloren gaat door de manier waarop het gepresenteerd wordt door de boodschapper. Op de radio is tijdens een nieuwsprogramma bijvoorbeeld iemand aan het woord die vrijwel iedere zin gebruikt maakt van een stopwoord. Ik kan dan niets anders dan constant letten op het moment dat dat ene woord weer wordt genoemd. De inhoud van het gesprek gaat al snel volledig langs me heen, ik kan me alleen maar concentreren op het moment dat dat ene woord weer wordt gebruikt. Heel jammer want de inhoud van zijn verhaal had natuurlijk best interessant kunnen zijn.

Hetzelfde geldt voor Hoggin' All The Action van The Vineyards. The Vineyards komen uit Noorwegen en dat hoor je. De zanger doet enorm zijn best om in het engels te zingen en soms lukt dat zelfs. Al gauw komt er dan het moment dat hij een engels woord met zo'n enorm gruwelijk Noors accent uitspreekt dat ik niets anders kan dan wachten op die momenten. Best jammer, want Hoggin' All The Action zou best wel eens een leuke rockplaat kunnen zijn, maar ik kan me niet over dat accent heenzetten om het daadwerkelijk te horen.

Unrated
Reageer



Woensdag 7 juni: Milky Ways - Milky Ways:

Milky Ways - Milky Ways Op sommige platen lijkt de tijd volledig stil gestaan te hebben. De meeste van dat soort platen zijn het luisteren eigenlijk niet waard. Waarom naar bijvoorbeeld een kloon uit de jaren '60 luisteren als je ook naar het origineel uit hetzelfde decennium kan luisteren? Dan hebben we het nog niet eens over een zaak als urgentie. Er zijn echter ook platen uit dezelfde categorie die niets weten toe te voegen aan het genre, maar toch de moeite van het luisteren waard zijn. U raadt het al, het titelloze debuut van de Milky Ways valt in de laatste categorie.

Gruizige garagerock dat weet te verleiden, want naast het bekende orgeltje zijn er ook fijne gitaarriffs en rammelende drums waar te nemen. In ieder nummer zijn de juiste ingredienten toegevoegd en wordt er verder niet omheen gedraaid. Meteen to the point waardoor de nummers niet nodeloos worden gerekt. Slechts drie van de twaalf nummers klokken boven de drie minuten. Hoewel de nummers stuk voor stuk op z'n minst een ruime voldoende halen is de produktie van de plaat het struikelblok. De produktie is naar mijn smaak aan de platte kant. Had het geluid van de plaat meer de diepte gezocht dan was dit een echte in your face plaat geworden. Nu blijft het oordeel steken bij een erg fijne garagerock plaat... en over urgentie zouden we het niet hebben toch?

Unrated
Reageer



Maandag 5 juni: Raised By Wolves 7'' - Raised By Wolves:

Raised By Wolves 7'' - Raised By Wolves Raised By Wolves is afkomstig uit Canada. Vancouver om precies te zijn. Op hun tweede, titelloze 7'' staan drie heerlijk aanstekelijke garagepunknummers. Dit plaatje onderscheidt zich door een zeer catchy orgeltje dat de single boven de meeste garagepunksingletjes uittilt. De bandnaam wordt eer aangedaan door de huilzang. Helaas is de zang te onduidelijk in de mix blijven hangen. Erg jammer, want was de zang beter uit de mix gekomen dan was dit helemaal een singletje geweest voor de betere feesten en partijen. Dat bewaren deze wolvenkinderen dan maar voor de volgende keer.


Unrated
Reageer



Zondagdag 4 juni: Now You Are One Of Us - The Paper Chase:

Now You Are One Of Us - The Paper Chase The Paper Chase is een roman van John Jay Osborn uit 1970, een film uit 1973 gebaseerd op dat boek en later een tv-serie die weer gebaseerd was op de film. The Paper Chase is echter ook een band uit Dallas dat net zijn vierde langspeler uit heeft. Het eerste dat opvalt aan de plaat is de hoes; een halfnaakte man lijkt zich opgehangen te hebben en daarnaast staat de tekst Now You Are One Of Us. Welkom in de wereld van The Paper Chase. Dan moet het eerste nummer getiteld We Know Where You Sleep nog beginnen.

Met dat nummer wordt direct de toon voor de rest van het album gezet. Het overheersende gevoel tijdens het luisteren naar Now You Are One Of Us is angst. Angst in alle mogelijke facetten. Muzikaal wordt de plaat ingevuld door een bijtend mengels van indie, jazz, punk, avant-garde en noise. The Paper Chase doet nog het meest denken aan de Virgin Prunes. Ook een band dat in staat was een onaangenaam gevoel bij de luisteraar op te roepen, maar tegelijkertijd wist te fascineren. Dat kan ook van deze plaat gezegd worden. Now You Are One Of Us is geen gemakkelijk plaat, maar wel een angstaanjagend goeie plaat geworden.

Unrated
Reageer



Vrijdag 2 juni: Roots Tonic Meets Bill Laswell - Roots Tonic Meets Bill Laswell:

Roots Tonic Meets Bill Laswell - Roots Tonic Meets Bill Laswell Het duurde even voordat het belletje ging rinkelen. De namen Roots Tonic en Bill Laswell zeiden me in eerste instantie namelijk niets. Roots Tonic blijkt echter de backing band van de sinds kort naam makende Joodse New Yorkse reggaester Matisyahu te zijn. De leden van Roots Tonic hebben gewerkt met o.a. Coco Rosie, Talib Kweli en Luciano. Bill Laswell is de producer van Matisyahu's onlangs verschenen debuutplaat Youth en tevens begenadigd bassist. De lijst met namen waar Laswell mee heeft gewerkt lijkt eindeloos. Om maar een greep te nemen: Mick Jagger, Iggy Pop, Brian Eno, Fela Kuti, Swans en Motorhead. Dit wetende mag van de samenwerking tussen Roots Tonic en Bill Laswell wat verwacht worden.

Die verwachting lossen ze ruimschoots in. Roots Tonic Meets Bill Laswell is namelijk een prachtige dubplaat geworden. Een plaat die weliswaar het niveau van het beste werk van bijvoorbeeld Lee 'Scratch' Perry niet haalt, maar er wel dichtbij in de buurt komt. Vorige maand was ik al enthousiast over de dubplaat van Brain Damage. Brain Damage's Spoken Dub Manifesto Volume I maakt echter nogal wat uitstapje. Roots Tonic Meets Bill Laswell blijft veel dichter bij de bron en zal daardoor de meeste dubliefhebbers veel meer aanspreken.

Unrated
Reageer



Donderdag 1 juni: Comfort Noise - Persil:

Comfort Noise - Persil Nieuwe platen vliegen om mijn oren. Sommige maken direct indruk, bij andere platen duurt het even en een heleboel platen eindigen op de steeds groter wordende al-jaren-niet-meer-gedraaid-stapel. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Comfort Noise van Persil nooit op die stapel zal belanden.

Persil is het Amsterdamse electro-pop duo bestaande uit Martine Brinksma en David Lingerak. Nou geeft de term electro-pop meteen een verkeerd beeld van de muziek van Persil. Indiepop met veel elektronische experimenten komt dichter in de buurt. Persil klinkt namelijk niet als een minimalistisch duo, maar als een volledige band. Een band met pakkende nummers die kop en staart hebben. Het ene moment lief en ingetogen, het andere moment knallend met veel lawaai. De luchtige en nonchalante zang van Martine is de enige constante factor op Comfort Noise, maar het is de variatie die de plaat boven het gros van de nieuwe platen uittilt waardoor de plaat een blijvende plek in de platenkast verovert. Wijlen John Peel was al fan en ik ben het nu ook. De titel Comfort Noise dekt de lading volledig. Erg aangename herrie.

Unrated
Reageer



Donderdag 1 juni: OK Computer:

De bezoekers van de VPRO hebben mogen stemmen en heel verrassend kwam Radiohead's OK Computer als beste album allertijden uit de bus. Opvallend is dat er geen enkele plaat uit de jaren '80 in de top 10 staat. De eerste plaat uit dat decennium komen we pas tegen op de twintigste plaat en is The Queen Is Dead van The Smiths.
De top 10 ziet er als volgt uit:
1. Radiohead - O.K Computer (1997)
2. Nirvana - Nevermind (1991)
3. Pink Floyd - Dark Side of the Moon (1973)
4. The Beatles - The Beatles (White Album) (1968)
5. The Beatles - Revolver (1966)
6. Velvet Underground and Nico - The Velvet Underground and Nico (1967)
7. Jeff Buckley - Grace (1994)
8. The Beatles - Abbey Road (1969)
9. dEUS - Worst Case Scenario (1994)
10. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)

De volledige lijst is hier te vinden.

Unrated
Reacties (2)


Archieven

Eat me!

XML: RSS Feed XML: Atom Feed